27 januari 2010

Angelus-toespraak 24 januari 2010: De Kerk is Een en Heilig

De Gebedsweek voor de eenheid van de christenen stond nogmaals centraal in de overweging van paus Benedictus XVI afgelopen zondag voor het bidden van het Angelus. De Paus citeerde de eerste brief van de heilige Paulus aan de christenen van Korintiërs, waar hij de Kerk vergelijkt met een menselijk lichaam: De Kerk is ontworpen als een Lichaam, waarvan Christus het Hoofd is. Het lichaam vormt met Hem een geheel. Er is eenheid door de verschillende charisma's die elk een gave van de Heilige Geest zijn. In Christus en de Heilige Geest is de Kerk Eén en Heilig. Nogmaals, door de sacramenten, het Woord van God, charisma's en de dienstverlening binnen de gemeenschap zet de Kerk de aanwezigheid van de Verrezen Heer in de geschiedenis voort.

De volledige toespraak kunt u hier bekijken en beluisteren: