5 oktober 2016

Oktobermaand – Rozenkransmaand

Op 7 oktober viert de Kerk het feest van onze lieve Vrouw van de Allerheiligste Rozenkrans. De heilige paus Pius V bepaalde dat deze feestdag gevierd moest worden op de verjaardag van de zeeslag bij Lepanto die op deze dag in het jaar 1571 plaatsvond. Bij deze slag versloegen christelijke troepen de Turkse Ottomanen. Pius schreef deze overwinning op de Turkse agressie toe aan de hulp van de maagd Maria, verkregen door het bidden van de Rozenkrans.

Ook wij, christenen in de 21-ste eeuw, kunnen strijden tegen allerlei vormen van onrecht, geweld, ongeluk en verdriet. We kunnen de hemel bestormen met drie machtige wapens, namelijk het opdragen van de heilige Mis, de aanbidding van het Allerheiligste Sacrament en het bidden van de Rozenkrans.

In onze kerk wordt de Rozenkrans gebeden voorafgaand aan de dagelijkse heilige Mis; gedurende de maand oktober zal het Allerheiligste Sacrament des Altaars elke vrijdagmiddag tussen 12.00 en 15.00 uur ter aanbidding worden uitgesteld.