13 november 2016

Mgr J.W.M. Hendriks over het Vormsel in onze parochie

Vrijdag 11 november jl. kwam Zijne Hoogwaardige Excellentie mgr dr J.W.M. Hendriks, hulpbisschop van Haarlem-Amsterdam in onze kerk het heilig Vormsel toedienen aan enkele gelovigen. Op zijn website www.arsacal.nl schrijft hij daarover het volgende:

Op vrijdag 11 november heb ik in de Sint-Agnes­kerk in Amsterdam het heilig vormsel toegediend in de buitengewone vorm van de Romeinse ritus aan vijf kandidaten van verschillende leeftijden.

Tijdens de vormselplechtigheid die - zoals gebruikelijk in de Tridentijnse vorm - buiten de heilige Mis plaatsvond, werden de gezangen uitgevoerd door de Cantores Sancti Gregorii. De viering begon met de oratie van de heilige Agnes en het Veni Creator waarna ik een preek heb gehouden over de betekenis van het vormsel­sacrament, waardoor de vormelingen meer gelijkvormig worden aan Christus en op bijzondere wijze tot priester, koning en profeet worden aangesteld om van hun leven een eredienst en getuigenis te maken. In de buitengewone vorm wordt bij de vredewens ook de zogenoemde 'ridderslag' gegeven die eraan herinnert dat de vormelingen de goede strijd van Christus moeten strijden en moeten vechten tegen het kwaad. Aan het einde van de viering werden de geloofsbelijdenis, het Onze Vader en het Wees Gegroet gezamenlijk met de vormelingen gebeden als de gebeden die hun bijzonder worden toevertrouwd voor het dagelijks leven.

Bidden wij voor de gevormden, dat zij mogen groeien in geloof.