26 april 2016

26 april: Moeder van Goede Raad

De heilige Alfonsus had een beeltenis van onze lieve Vrouw van Goede Raad op zijn werktafel, naast het kruisbeeld, staan. Hij riep haar aan in al zijn twijfels, kwellingen en moeilijkheden, en nooit tevergeefs. Hij zei over haar: Zij gaf mij raad in alles.

Gebed tot onze lieve Vrouw van Goede Raad
Roemrijke Maagd, door het eeuwig raadsbesluit uitverkoren tot Moeder van het mensgeworden Woord, schatbewaarster van de goddelijke genaden en voor¬spreekster van de zondaren, ik, uw onwaardigste dienaar, neem mijn toevlucht tot u, opdat gij in dit tranendal mijn gids en raad zult zijn. Verkrijg voor mij, door het kostbaar Bloed van uw goddelijke Zoon, vergiffenis van mijn zonden, de zaligheid voor mijn ziel en de nodige middelen om dit te bewerkstelligen. Verkrijg voor de heilige Kerk de zegepraal over haar vijanden en de verspreiding van Jezus’ Rijk over de gehele aarde. Amen.

23 april 2016

Koster Lau verloochent zijn afkomst niet

Vandaag vieren we het feest van Sint Joris, de patroonheilige van de padvinderij en dus ook van de voormalige Verkenners van de Katholieke Jeugdbeweging. Onze koster Lau was daarvan als kind lid. In die dagen droegen de verkenners op deze feestdag het uniform met bovendien een rode tulp in het knoopsgat. "Mooie tradities moet je in ere houden", moet koster Lau hebben gedacht en zo verscheen hij vandaag in de kerk, getooid met baret voorzien van het padvindersinsigne, groepsdas en vanzelfsprekend de rode tulp in zijn knoopsgat. (Foto inzet: Kleine Lau in zijn verkennerstijd.)

22 april 2016

Het 'gelaat' van de zonde

Om het gelaat van de Vader terug te brengen naar de mens, moest Jezus niet alleen het gelaat van de mens aannemen, maar ook het 'gelaat' van de zonde op Zich nemen: "God heeft Hem Die de zonde niet kende, voor ons een gemaakt met de zonde, zodat wij door Hem rechtvaardig voor God konden worden" (2 Kor. 5, 21).

Nooit zullen we de ondoorgrondelijke diepte van dit mysterie kunnen peilen. De gruwelijke scherpte van deze paradox komt tot uiting in die smartelijke kreet van schijnbare wanhoop, wanneer Jezus op het kruis uitroept: "Eloi, Eloi, lama sabachtani?". Dat betekent: "Mijn God, Mijn God, waarom hebt Gij Mij verlaten?" (Mc. 15, 34). Kan men zich een gruwelijker kwelling, een diepere duisternis voorstellen?

H. Johannes Paulus II

15 april 2016

Programma Sint-Nicolaasacademie op zaterdag 16 april 2016

Op zaterdag 16 april staat in de lezing die Daan van Schalkwijk voor de Sint-Nicolaasacademie houdt de vraag centraal ‘Kan een natuurwetenschapper geloven in God?’ De heer Van Schalkwijk behaalde zijn graad in medische biologie bij TNO en aan de Leidse Universiteit. Hij houdt zich bezig met wetenschappelijke vraagstukken, gezondheid en welzijn, onderzoek en statistiek.

De lezing wordt om 10.00 uur voorafgegaan door een H. Mis in de kerk.

Zie: De website van de academie.

5 april 2016

Informatiebulletin voor de maand april is verschenen

Het Informatiebulletin van de Sint-Jozefparochie bij de Agneskerk voor de maand april is verschenen. Hierin onder meer aandacht voor het afsluiten van de vastenactie 2016, de lezing voor de Sint-Nicolaasacademie, en een gebed tot de Moeder van Goede Raad.

Het bulletin is op deze site te vinden onder het tabblad 'Informatiebulletin april' of klik op onderstaande afbeelding. Ook bestaat de mogelijkheid om het blad elke maand gratis en in kleur per e-mail (klik hier) te ontvangen.

Informatiebulletin april 2016

1 april 2016

Fotoverslag van de plechtigheden op Goede Vrijdag

Op Goede Vrijdag heeft fotograaf Berlinda van Dam een fotoreportage gemaakt van de plechtigheden in onze kerk, waarvan hieronder een selectie volgt. Klik op deze link om alle foto's te bekijken.