30 juni 2016

Informatiebulletin voor de maand juli is verschenen

Het Informatiebulletin van de Sint-Jozefparochie bij de Agneskerk voor de maand juli is verschenen. Hierin onder meer aandacht voor de maand van het Kostbaar Bloed, een visie op de biecht door de Pastoor van Ars en de devotionaliawinkel in de pastorie.

Het bulletin is op deze site te vinden onder het tabblad 'Informatiebulletin juli' of klik op onderstaande afbeelding. Ook bestaat de mogelijkheid om het blad elke maand gratis en in kleur per e-mail (klik hier) te ontvangen.

Informatiebulletin juli 2016

27 juni 2016

27 juni: Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand

Op 27 juni viert de Kerk de feestdag van onze lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand. De bekende Maria-icoon – die ook in onze kerk aanwezig is – is in 1866, dit jaar dus precies 150 jaar geleden, door paus Pius IX aan de redemptoristen toevertrouwd met de opdracht om de devotie tot Maria onder deze eretitel wereldwijd te verspreiden.

Gebed
O Moeder van Altijddurende Bijstand, ik kom tot u met een kinderlijk vertrouwen. Verwerf voor mij van uw goddelijk Kind die deugden die ik nodig heb om heilig te leven en heilig te sterven. Verkrijg voor mij een hart, dat Jezus bovenal liefheeft en zich voor de naaste weet op te offeren; een hart, welks vertrouwen op Gods vaderlijke voorzienigheid door niets aan het wankelen wordt gebracht, dat bij moeilijkheden nooit moedeloos wordt, maar edelmoedig zich aan Gods heilige Wil onderwerpt; een hart dat berouw voelt over bedreven fouten zonder kleinmoedig te worden; een hart gelijkvormig aan het Hart van uw goddelijk Kind. Steun mij, o Moeder van Altijddurende Bijstand, in mijn zwakheid, verlicht mij in twijfels, troost mij in moedeloosheid. Wees gij, o Maria, voor mij een Moeder in alle omstandigheden, ik wil steeds uw kind blijven. Amen.

10 juni 2016

Plechtig Lof uit dankbaarheid

In aansluiting op de gezongen heilige Mis vierden we vandaag een plechtig danklof bij gelegenheid van de viering van de 10-jarige priesterwijding van onze pastoor, de zeereerwaarde pater M. Kromann Knudsen FSSP, met achtereenvolgens de litanie van het Heilig Hart van Jezus, Te Deum (Grote God, wij loven U), Tantum ergo, plechtige zegen met het Allerheiligste Sacrament, en de aanroepingen 'Gezegend zij God'.

Pastoor Knudsen 10 jaar priester

Op vrijdag 10 juni is het 10 jaar geleden dat onze Pastoor de priesterwijding ontving uit handen van de Chileense kardinaal Jorge Medina Estévez (foto). Er is die dag om 11.00 uur een gezongen H. Mis in onze kerk, gevolgd door een lof van dankbaarheid (met Te Deum). Aansluitend is er in de pastorie gelegenheid om Pastoor te feliciteren met zijn tweede lustrum als priester onder het genot van een kopje koffie.

Ook pater A. Komorowski viert op 10 juni zijn wijdingsdag. In september zullen we gedenken dat de traditionele Latijnse Mis 10 jaar terug is in Amsterdam.

7 juni 2016

Hoog bezoek

Mgr Athanasius Schneider

Op deze dinsdagochtend droeg een onverwachte en hoge gast de heilige Mis op in onze kerk. Op weg naar Schiphol bezocht Zijne Hoogwaardige Excellentie mgr Athanasius Schneider, hulpbisschop van het aartsbisdom van de heilige Maria van Astana en secretaris van de Rooms-katholieke bisschoppenconferentie in Kazachstan, onze kerk waar hij de parochiemis van 11.00 uur opdroeg, tot groot genoegen van de gelovigen die voor de dagelijkse gelezen heilige Mis naar de kerk waren gekomen.
Het was een verrassing dat niet de pastoor maar een bisschop deze dinsdagmorgen het priesterkoor betrad, begeleid door de pastoor die als misdienaar optrad.

De bisschop uit Kazachstan draagt graag de traditionele heilige Mis op. Dezer dagen was hij in Nederland voor enkele bijeenkomsten en conferenties.

2 juni 2016

Van de pastoor: Oud en nieuw

Beminde gelovigen,

Toen ik in 2015 mijn 40-ste verjaardag heb gevierd, hebben velen van u een bijdrage geleverd aan een kazuifel. Dat kazuifel is nu al enige tijd gereed en is ook al een enkele keer gedragen in de heilige Mis.

Het kazuifel is nieuw gemaakt in neogotische stijl, maar uit oude onderdelen die ik van het verjaardagscadeau kon inkopen. Zo is het kazuifel nieuw en toch 100 jaar oud.

Het kazuifel is vervaardigd op een grondstoffering van goudbrokaat met op de rug een rijk versierd Latijns kruis. In het centrum van de kruisbalken bevindt zich een geborduurde voorstelling van het Laatste Avondmaal.

Neogotische kazuifels hebben een meer oorspronkelijke liturgische vorm dan de zogenaamde vioolkisten, die een latere vorm van liturgische kleding vertegenwoordigen, vanaf de 16e eeuw. De gotische vorm sluit meer aan bij de originele Romeinse liturgische traditie omdat de antieke oorsprong van het kazuifel nog herkenbaar is in de vormgeving. Bij de opkomst van de liturgische herbeleving in de 19e eeuw werd die vorm van het kazuifel – dat ik nu heb laten namaken – het grote ideaal van de liturgische restauratie tezamen met de heroriëntatie op de vroegchristelijke totaalruimte van de liturgie, dus het kerkgebouw, en met de ciboriealtaren en mozaïeken.

Hartelijk dank aan alle donateurs van het kazuifel en bijzondere dank aan een van onze gelovigen die gedurende vele uren met naald en draad het kazuifel vervaardigd heeft!

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor

1 juni 2016

Informatiebulletin voor de maand juni is verschenen

Het Informatiebulletin van de Sint-Jozefparochie bij de Agneskerk voor de maand juni is verschenen. Hierin onder meer aandacht voor de het feest van Onze Lieve Vrouw van Altijddurende Bijstand, een nieuw en toch oud kazuifel en de tiende verjaardag van de priesterwijding van Pastoor.

Het bulletin is op deze site te vinden onder het tabblad 'Informatiebulletin juni' of klik op onderstaande afbeelding. Ook bestaat de mogelijkheid om het blad elke maand gratis en in kleur per e-mail (klik hier) te ontvangen.

Informatiebulletin juni 2016