5 oktober 2017

Van de pastoor: Dagelijks Rozenkransgebed

Wij mogen uiterst dankbaar zijn dat er dit jaar opnieuw een roeping uit onze parochie is voortgekomen. Afgelopen jaar hadden we een priester- en een kloosterroeping; op zondag 1 oktober jl. is Gideon Zoonen (foto), een van onze vaste misdienaars, ingetreden in het seminarie van de Petrusbroederschap in Wigratzbad. Blijven wij bidden voor hem en voor andere roepingen. Deze roeping is vooral te danken aan het gebed in onze traditionele parochie, met name aan het dagelijkse rozenkransgebed in onze kerk met de intentie om roepingen. Daarbij wordt ook gebeden om heilige families. Ook dat gebed heeft zijn vruchten afgeworpen: er komen steeds meer gezinnen met kinderen naar de (zondags)mis en zij zijn ook actief in onze parochie.

Vele parochianen van het eerste uur zijn verzwakt door toenemende ouderdom. Ook voor hen wordt gebeden bij de rozenkrans: dat zij mogen bereiken waartoe zij gedoopt zijn en dat zij mogen volharden in geloof en Godsvertrouwen. Wij zijn verplicht om hun te laten weten dat zij – ook in hun hoge ouderdom of ziekte – nog steeds bij ons horen, en wanneer zij niet meer naar de kerk kunnen komen krijgen zij regelmatig de sacramenten gebracht.

Een toenemende zorg is het dagelijkse toezicht in de kerk op tijden waarop die geopend zou moeten zijn. Door de vele huisbezoeken en het steeds geringer aantal kerkwachten (er moeten altijd twee personen aanwezig zijn om de kerk veilig open te kunnen houden) is het kerkgebouw in het afgelopen jaar op weekdagen steeds minder open geweest. Wie bereid is om op doordeweekse dagen een aantal uren toezicht op zich te nemen kan zich melden bij ondergetekende.

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor