Pagina's

17 september 2019

Oproep aan alle katholieken tot vasten en gebed door kardinaal Burke en bisschop Schneider

Kardinaal Burke (links) en bisschop Schneider (rechts) tijdens de Mars voor het Leven in 2017 in Rome.

Kardinaal Raymond Burke en bisschop Athanasius Scheider roepen alle katholieken op tot vasten en gebed om te strijden tegen "ernstige theologische dwalingen en ketterijen" die zij hebben aangetroffen in het controversiële werkdocument voor de aanstaande Amazonesynode.

De kardinaal en de bisschop waarschuwen in het bijzonder tegen zes ketterijen in het 'Instrumentum Laboris' (werkdocument), aan de hand waarvan de discussie door de bisschoppensynode zal plaatsvinden in Rome van 6 tot en met 27 oktober a.s. Zij vragen gezamenlijk om een veertigdaagse 'kruistocht' van gebed en vasten van 17 september tot en met 26 oktober, de voorlaatste dag van de synode. "De theologische dwalingen en ketterijen, die impliciet en expliciet staan in het Instrumentum Laboris van de buitengewone bisschoppensynode voor het Amazonegebied, zijn een alarmerende onthulling van de verwarring, dwalingen en verdeeldheid, waarmee de Kerk in onze dagen bestookt wordt", schrijven de twee prelaten in hun verklaring. "Het is onze plicht om de gelovigen bewust te maken van een aantal ernstige dwalingen in het werkdocument", zeggen zij. "Het werkdocument is lang en wordt gekenmerkt door een onduidelijk taalgebruik, in het bijzonder waar het de geloofsschat (depositum fidei) betreft."

Ook andere prelaten, zoals de kardinalen Walter Brandmüller, Gerhard Müller en George Pell hebben eerder al ernstige kritiek geleverd op het werkdocument voor de synode, dat in juni is verschenen. De kritiek gaat onder meer over de discussie over het toelaten van gehuwde priesters, het impliciete pantheïsme in het werkdocument dat haaks staat op het katholieke geloof, de verklaring dat het heidense bijgeloof van de Amazonevolkeren een uitdrukking zou zijn van de goddelijke openbaring, dat de Kerk zich moet verrijken met symbolen en riten van de oorspronkelijke Amazonebevolking, en de vermenging van kerkelijke met heidense rituelen.

Kardinaal Burke is patroon van de Soevereine Orde van Malta; bisschop Schneider is hulpbisschop van Astana, Kazachstan. Beiden zijn onder katholieken bekend vanwege hun standvastige verdediging van het geloof, ondanks de voortdurende kritiek die zij te verduren krijgen. Zij wijzen op de ernst van de situatie en vragen alle katholieken - geestelijken en leken - om tijdens deze kruistocht dagelijks minstens één tientje van de heilige Rozenkrans te bidden en eenmaal per week te vasten. Het gebed en vasten moet worden opgedragen voor de intentie dat de theologische dwalingen en ketterijen in het werkdocument tijdens de bisschoppensynode niet worden goedgekeurd. De kardinaal en de bisschop vragen nadrukkelijk ook om gebed voor paus Franciscus, "dat hij in de uitoefening van het Petrusambt zijn broeders in het geloof mag bevestigen door een ondubbelzinnige afwijzing van de dwalingen in het werkdocument". Daarnaast vragen zij om gebed "dat paus Franciscus geen toestemming geeft voor de afschaffing van het priestercelibaat in de Latijnse Kerk door de introductie tot het heilig priesterschap van de wijding van gehuwde mannen, de zogenaamde 'viri probati'".