1 juni 2018

Van de pastoor: De volheid van de heilsmysteries

Beminde gelovigen,

Vanaf Drievuldigheidszondag gaan wij aan de tweede helft van het kerkelijk jaar beginnen. Aan de oplettende katholiek zal het niet ongemerkt voorbijgegaan zijn dat in de eerste helft van het kerkelijk jaar alle grote heilsmysteries zich voltrekken: de menswording en openbaring van Jezus, Zijn lijden, sterven, verrijzenis en hemelvaart, en de nederdaling van de Heilige Geest. Alles dat voor ons heil noodzakelijk is, bevindt zich in deze liturgische tijd.

Wat is dan de bedoeling van de tijd na Pinksteren, met 23 (of meer) zondagen in het groen? Allereerst het leven vanuit de heilsmysteries, waarin wij door onze deelname aan het leven van de Kerk deelachtig zijn geworden. Zo leven wij nu met het ontvangen heil. Dus de tijd die nu is aangebroken is niet een tijd zonder geestelijke intensiteit, maar juist het tegenovergestelde: een tijd die ons leven vervult met de volheid van de heilsmysteries.

Met een groot vertrouwen op onze Heer en Verlosser kunnen wij blijmoedig in het ontvangen heil verblijven, ondanks alle verschrikkingen die in de wereld plaatsvinden. In Palestina het vermoorden van onschuldige kinderen en vrouwen door het zionistische leger; in Ierland de totalitaire politieke druk om de moord op ongeboren kinderen te legaliseren, om maar enkele recente voorbeelden te noemen uit het leven van deze wereld, die het Heil niet wil ontvangen, waarvan haar slechte daden getuigen.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor