3 augustus 2018

Van de pastoor: De betekenis van de heilsgeschiedenis in ons leven

De kracht van het Bloed van Christus,
God en mens, is oneindig groot, en de liefde, die
onze Verlosser bewogen heeft het te vergieten, is
eveneens oneindig.

H. Thomas van Aquino

Beminde gelovigen,

Door de drukte van het dagelijks bestaan vergeten wij vaak de werkelijke betekenis van het leven hier op aarde, namelijk God dienen en daardoor eens de hemelse heerlijkheid binnengaan. Vaak doet zich de verleiding voor om onze kerkelijke gezindheid en trouwe navolging van het uiterlijke leven van de Kerk als een activiteit te beleven, maar dat is niet voldoende. Ons kerkelijk leven zou niet allereerst een uiterlijke vorm moeten zijn, maar zou moeten draaien om het daadwerkelijke geloof in en een persoonlijke band met Jezus Christus. Want door het kerkelijk leven nemen wij in sacramentele zin deel aan de heilsgeschiedenis die Hij vanuit Golgotha door alle tijden heen laat stromen en aan alle mensen voltrekt die zich voor Hem openstellen.

Juist in deze heilshandeling moeten wij onze allereerste en diepste verbinding met de Kerk, haar begin, hoogtepunt en voleinding vinden. Daarin zijn wij werkelijk verbonden met Christus, Die de Wil van God voltrekt. Alleen in verbinding met Hem zijn ook wij in staat om de Wil van God te doen en het eeuwig leven te verwerven. Samenvattend: Als wij ons leven op aarde op juiste wijze willen gebruiken, dan moeten wij bij God beginnen. Wij moeten leven vanuit Zijn menswording en door de heilsgenade in de Kerk, om uiteindelijk bij ons heengaan ook naar God terug te keren. Dit alles geeft de mens het juiste theocentrische zicht op de werkelijkheid van zijn bestaan en stelt hem in staat om de juiste middelen in zijn leven in te zetten.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor