5 november 2020

Van de pastoor: Heiliging, boete, bekering en oordeel

Christus als Rechter
van levenden en doden.

Beminde gelovigen,

In de maand november worden wij door de Kerk met het hoogfeest van Allerheiligen herinnerd aan de realiteit van de heiligheid waartoe wij geroepen zijn, namelijk om eens deel uit te maken van de grote gemeenschap der heiligen in de hemel die zonder einde Gods heerlijkheid aanschouwen en Hem eeuwig lofprijzen.

Nu al maken wij deel uit van deze gemeenschap door ons heilig doopsel, maar de strijd is voor ons nog niet ten einde, want wij leven nog in de wereld met al haar verlokkingen en hebben een verdere heiliging en bekering door boete nodig.

Deze realiteit van strijd en onvolmaaktheid worden wij ons bewust in de herdenking op Allerzielen, want de nog niet uitgeboete zonden worden in het vagevuur uitgeboet. Wij bidden voor de daar verzamelde lijdende zielen en wij verzamelen aflaten voor hen, opdat de tijd van het lijden bekort mag worden.

Op de laatste zondag van het kerkelijk jaar wordt ons het oordeel van deze wereld door Christus voorgehouden, waardoor wij mogen beseffen waarvoor wij nu strijden en waarom wij deze strijd überhaupt voeren.

Ik wens u een gezegende novembermaand toe.

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor