30 december 2020

Paus kondigt Jozefjaar af

Paus Franciscus heeft 2021 uitgeroepen tot het jaar van Sint Jozef. Hij maakte dit bekend in zijn apostolische brief ‘Patris Corde’ op het hoogfeest van de Onbevlekte Ontvangenis van Maria (8 december), omdat het op die dag precies 150 jaar geleden was dat zijn voorganger, de zalige paus Pius IX, de heilige Jozef uitriep tot patroon van de heilige Kerk. Onder die titel is Sint Jozef ook patroon van onze traditionele personele parochie.

Met dit speciale jaar, dat duurt tot 8 december 2021, wil de Paus de rol van de heilige Jozef als beschermer van de heilige Kerk extra benadrukken. Ook zijn rol als voedstervader wordt komend jaar extra belicht. De Kerk wil de devotie tot de ‘Bruidegom van de Moeder Gods’ extra stimuleren. Gelovigen kunnen in dit Jozefjaar op vele wijzen een volle aflaat verdienen.