3 oktober 2015

Van de pastoor: Bisschoppensynode over het gezin

In deze oktobermaand vindt in Rome de bisshoppensynode over het gezin plaats. Gedurende drie weken zal hierover worden vergaderd. Er is veel aandacht aan besteed, zowel in wereldse als in kerkelijke media. In de moraalkwesties doet zich een grote discrepantie voor tussen de verschillende opvattingen binnen en buiten de Kerk. Dit roept bij trouwe katholieken de nodige bezorgdheid op.

Wij moeten vooral bedenken dat de natuurwetten, waarop de algemene moraal van de Kerk gebaseerd is, niet veranderd kunnen worden. Zij bevatten de waarheid, waarvan de Kerk niet kan afwijken.

Een bisschoppensynode is een raadgevende vergadering. Zij kan geen veranderingen aan de Kerk voorschrijven, maar alleen aan de Heilige Vader vragen om haar bevindingen in wetgeving om te zetten. Zolang de Paus het slotdocument niet heeft ondertekend – en dat gebeurt normaliter pas na meer dan een jaar na beëindiging van de synode, na theologische doorgronding van de teksten – zal er, ongeacht wat u te horen krijgt, niets veranderen.

Als gelovigen kunnen wij in deze rozenkransmaand samen met de heilige maagd Maria de Rozenkrans bidden voor de heilige Kerk, in het bijzonder voor de bisschoppensynode over het gezin, wetende dat het gebed het machtigste middel is om trouw te blijven aan de Waarheid.

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor