4 juli 2017

Van de pastoor: Verbreding van de horizon

Beminde gelovigen,

In de maand juli treedt ook in onze parochie het zomerreces aan. De catechese voor volwassenen en de lezingen voor de Sint-Nicolaasacademie kennen een onderbreking tot aan september, en ook velen van u zullen gedurende korte of langere tijd met vakantie gaan.

In het afgelopen jaar is de belangstelling voor de catechismuslessen en ook voor de maandelijkse lezing voor de academie op de derde zaterdag enigszins afgenomen. Dat is zowel onbegrijpelijk als betreurenswaardig, omdat er door de Sint-Nicolaasacademie uiterst competente sprekers zijn uitgenodigd die over interessante en actuele thema’s in het spanningsveld tussen Kerk, geloof en maatschappij hebben gesproken. Deze thema’s hadden wellicht bij velen de horizon kunnen verbreden.

Wat de catechese betreft: Het is gewoon zo dat vele katholieken – en dus ook gelovigen uit onze parochie – een uiterst gebrekkig begrip hebben van de inhoud van ons geloof. Dat leidt niet zelden tot merkwaardige uitspraken of tot het navolgen van uiterst dubieuze privé-verschijningen. Wij zijn allen geroepen om te geloven wat de Kerk ons voorhoudt om te geloven; voorwaarde is dan dat wij er moeite voor doen om dat geloof te begrijpen. Het kennen van ons geloof is een onmisbare geleiding naar een ware verdieping in Gods heilswerk onder ons.

Daarom spreek ik de hoop uit om velen van u die daartoe in staat zijn vanaf september te mogen verwelkomen in de catechese of af en toe te ontmoeten bij de Sint-Nicolaasacademie.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor