1 december 2017

Van de pastoor: Advent - Verlangen naar de Verlosser

Beminde gelovigen,

Met de vespers van zaterdag 2 december begint de Advent, de tijd van wachten op de komst van de Heer in het vlees. In de liturgie spreekt de Kerk allereerst de belofte van God uit dat Hij een verlosser zal zenden; daarna spreekt zij – bij monde van de aartsvaders – het verlangen uit naar de verlosser en naar de beloften die deze verlosser zal komen vervullen; ten derde spreekt de Kerk ons aan, door de woorden van Johannes de Doper, op het feit dat wij boete moeten doen om Christus waardig te kunnen ontvangen. Dit alles stelt de heilige liturgie ons voor ogen met de bedoeling om ons niet onvoorbereid te laten uitzien naar de werkelijkheid van Zijn laatste komst in glorie, waarbij Hij levenden en doden zal oordelen, en dat wij ons oordeel ontvangen geheiligd door het sacramentele leven van de Kerk.

Kerstmis is nog niet begonnen, slechts de voorbereiding daarop. Laat u deze serene voorbereiding niet ontnemen door het wereldse en commerciële misbruik van het geboortefeest van de Heer. Voor de wereld is het reeds Kerst als het feest nog niet is begonnen, en wanneer het werkelijk zover is, dan hebben zij hun zaakjes al ingepakt. Dat zien we al vele jaren in de publieke ruimte.

Om u goed voor te bereiden op de bovengenoemde aspecten uit de heilige openbaring wens ik u toe dat u met gebruik van de lezingen uit de Adventstijd het ware verlangen naar de Verlosser in u opwekt en bereid bent de voor uw heiliging noodzakelijke middelen te aanvaarden.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor