27 maart 2018

Vastenactie 2018 voor de christenen in Syrië

Deze maand begint het achtste jaar van de oorlog in Syrië. Daarmee duurt deze oorlog al langer dan de Tweede Wereldoorlog. De situatie van de christenen in dit land wordt steeds moeilijker. Het christelijke stadsdeel Bab Touma in Damascus wordt sinds het begin van dit jaar voortdurend onder vuur genomen met Moersergranaten. Terroristen en rebellen uit het oosten van Damascus bestoken – ondersteund door de Europese Unie – de christelijke wijken om vertwijfeling, hopeloosheid en dood te brengen bij de mensen die trouw blijven aan president Assad. Christenen sterven daardoor dagelijks of zij raken ernstig gewond, zoals de 15-jarige Christine (foto) die op 22 januari door een granaat werd getroffen en haar been is kwijtgeraakt.

De katholieke ziekenhuizen kunnen geen toereikende zorg bieden, want zij beschikken niet over de juiste medicamenten. Dit komt door de sancties die aan Syrië zijn opgelegd door de Amerikaans-Europese politiek. Levensnoodzakelijke medicamenten zijn een luxe-artikel geworden. De mensen lijden massaal door gebrek aan voedsel. Velen moeten het al jaren stellen zonder vlees. De werkloosheid is hoger dan 50%. Dit wordt veroorzaakt door de sancties en de voortdurende steun aan terroristen door de ‘internationale gemeenschap’.

Het meest beschamend is dat de christenen in dit verscheurde land het gevoel hebben dat zij verraden zijn door hun broeders in het geloof en door de politiek in Europa. Laten wij graag ons vastenoffer brengen voor de trouwe Syrische christenen. U kunt uw bijdrage storten op bankrekening

NL48 ABNA 0589 9700 89

ten name van parochie H. Jozef, onder vermelding van ‘vastenactie 2018’, of deponeren in de speciale ronde bus achter in de kerk. Bij voorbaat hartelijk dank!