4 september 2018

Van de pastoor: Sprakeloos | Catechese voor volwassenen

Beminde gelovigen,

Wij weten dat de Kerk zich reeds gedurende een lange tijd in een diepe crisis bevindt, zowel dogmatisch als liturgisch en ook pastoraal. Toch zijn wij door de meest recente onthullingen, die betrouwbaar lijken, meer verontrust dan ooit tevoren. Niet alleen zijn wij geshockeerd door het ernstige onrecht dat mensen is aangedaan door misbruik, maar we zijn ook sprakeloos als we met het lijden van deze mensen geconfronteerd worden (in het bijzonder als dit lijden mensen wordt aangedaan met medeweten van de Paus zelf). En, alsof we door een aardbeving zijn getroffen, zakken we door de bodem van het vertrouwen in onze herders, omdat hun medeweten net zo ernstig is als het misbruik zelf.

Bidden wij om genezing naar lichaam en ziel van alle bij de slachtoffers geslagen wonden, en bidden en offeren wij dat de heilige Kerk van God gereinigd mag worden van al het vuil dat haar goddelijk aanschijn verbergt.

In september wordt de catechese voor volwassenen voortgezet. Op de dinsdagen 4 en 18 september door ondergetekende, op de zaterdagen 8 en 22 september door pater Hagenbeek. Hopelijk mogen we vele belangstellenden verwelkomen. We beginnen met een kopje koffie in de keuken van de pastorie, aansluitend op de heilige Mis.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor