4 december 2018

Van de pastoor: Wachten op het Licht der wereld

Beminde gelovigen,

Met de Advent is het nieuwe kerkelijk jaar begonnen. Het kerkelijk jaar kan ook het jaar van het heil genoemd worden, want alle staties van het verlossingswerk zullen door het liturgische leven van de Kerk voor haar gelovigen toegankelijk gemaakt worden, en de genaden uit de verlossing zullen door het leven van de Kerk aan haar kinderen geschonken worden.

Daarnaast is de Advent ook een verplaatsing naar de tijd van vóór de verlossing en het afwachten midden in de nacht van de zonde, wachten op het Licht der wereld dat de geschiedenis zal binnentreden door Zijn eerste komst in het vlees. Wij worden in deze situatie geplaatst door de liturgie, waarin door de sacramenten Zijn tweede komst in de genade onze alledaagse christelijke werkelijkheid is. Maar ook is de Advent het uitzien naar Zijn derde komst in heerlijkheid, om levenden en doden te oordelen.

Op die wijze worden wij door de heilige liturgie opgenomen in de volheid van het heil en worden wij geplaatst in de werkelijkheid van het heilsgebeuren.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor