4 oktober 2019

Van de pastoor: In dankbaarheid terugzien op de viering van ons eeuwfeest

Na afloop van de plechtige Hoogmis op 15 september bij de viering van het 100-jarig bestaan van de Agnesparochie
werd de dubbelreliek van het heilig Kruis en de Doornenkroon in processie rondgedragen door de kerk.

Beminde gelovigen,

In grote dankbaarheid kunnen wij terugkijken op een geslaagde en waardige viering van het honderdjarig bestaan van onze Agnesparochie. Het zijn bewogen jaren geweest, gedragen door de gerichtheid op God en daardoor de groei van de parochie; in andere tijden waren het jaren van puur mensenwerk en daardoor neergang en verwezing. Ik wil hier graag iedereen bedanken die in de liturgie of de praktische organisatie van deze bijzondere dag heeft meegeholpen.

Wij hebben de mogelijkheid gekregen om voor God en de redding van onze zielen de wederopbouw van Gods heilige Kerk – althans ons kleine deel daarvan – te verwezenlijken. Dat vraagt allereerst om de wil om godsdienstig te leven en onze religieuze verantwoor-delijkheden op ons te nemen. Het vraagt ook om de inzet om het geloof onvervalst door te geven aan onze nakomelingen door catechese en gebed, en het eist van ons dat wij de heilige zaken voor de liturgie beschermen of opbouwen wat daaraan nog ontbreekt. Het vraagt om het onderhoud van Gods heilige en gewijde gebouwen, en dus om uw bijdragen hiervoor. Het lijkt, jammer genoeg, dat velen van u daarvan niet zijn doordrongen. Nogmaals: wat wij niet behouden, kunnen wij niet doorgeven. Op ons rust de zware verplichting om wat wij zelf hebben ontvangen van de generaties voor ons door te geven aan de volgende generaties, anders zouden wij de dingen niet gebruikt hebben tot Gods eer, maar alleen voor onszelf.

Neemt u het mij niet kwalijk dat ik u hierover aanspreek, maar ik hoop dat degenen onder u die daartoe in staat zijn erover nadenken op welke wijze zij de kerk ook in materieel opzicht kunnen ondersteunen, waarbij ik er op vertrouw dat u allen deelneemt aan het gebed voor de glorie en de overwinning van de heilige Kerk.

Met mijn priesterlijke zegen,
Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor