11 maart 2015

Vasten voor ontvangst van de heilige communie

De Kerk schrijft aan de gelovigen onder meer voor dat zij minimaal één uur nuchter moeten zijn voor het ontvangen van de heilige communie. Dat wordt ook wel eucharistisch vasten genoemd. In de praktijk betekent dit dat wie niets meer eet of drinkt vanaf het moment dat hij/zij de kerk voor het bijwonen van de heilige Mis betreedt aan deze kerkelijke verplichting voldaan heeft.

Tot de jaren ’50 van de twintigste eeuw gold de regel dat er vanaf middernacht gevast moest worden. Paus Pius XII wijzigde dat naar een periode van drie uur. De huidige praktijk van één uur onthouding van eten en drinken kan nauwelijks nog vasten genoemd worden. Vasten moet een beetje pijn doen, het is een offer dat we opdragen voor de Heer Die we gaan ontvangen. Voor wie geen lichamelijke beperkingen heeft, zou het een mooie uiting van liefde voor de Heer zijn om zich vrijwillig ten minste drie uur te onthouden van eten en drinken voor ontvangst van de heilige communie.