20 november 2019

100 jaar Agnesparochie: Hubert Cuypers, dirigent van 1924 tot 1954

Vele musici hebben de liturgie in onze kerk opgeluisterd met hun zang, orgelspel, tal van instrumenten of door hun dirigeren. Een van hen heeft zulke grote verdiensten op zijn naam staan dat hij met een buste en bijbehorende plaquette in onze kerk wordt geëerd: Hubert Cuypers, dirigent in onze parochie van 1924 tot 1954.

De plaquette (links in de kerk, bij de biechtstoel) vermeldt: “Om zijn uitzonderlijke verdiensten als componist van talloze werken ten dienste van de R.K. erediensten na jaren van diep verval en uit dankbaarheid voor zijn meer dan dertig-jarige geniale leiding van het R.K. zangkoor der St. Agnes-parochie te Amsterdam werd deze beeltenis geplaatst ter herinnering voor het nageslacht”.