4 juli 2012

Priesterbroederschap Sint Petrus krijgt Zwitserse basiliek

Een luchtfoto van de basilique de Notre Dame in Fribourg.

De priesterbroederschap Sint Petrus (FSSP), aan wie door de Bisschop van Haarlem-Amsterdam de pastorale zorg voor onze parochie is toevertrouwd, heeft haar hoofdzetel in Fribourg (Zwitserland). De bisschop van Lausanne-Genève-Fribourg, mgr Charles Morerod OP, heeft met ingang van september 2012 de pastorale zorg voor de gelovigen in de Onze Lieve Vrouwebasiliek (Basilique de Notre Dame) in Fribourg toevertrouwd aan FSSP-priesters.

De basiliek, die op een steenworp afstand ligt van de kathedraal van Fribourg, is oorspronkelijk een Romaanse kerk uit de 12e eeuw; eind 18e eeuw werd het gebouw getransformeerd tot een kerk in Lodewijk XVI-stijl.

Vanaf de maand september zullen de priesters van de priesterbroederschap Sint Petrus de Tridentijnse H. Mis in deze basiliek opdragen. Ook de overige pastorale activiteiten, die tot nog toe op verschillende locaties in de stad plaatsvonden, zullen worden geconcentreerd in de basiliek, die in 2011 volledig werd gerestaureerd.

Het interieur van de onlangs gerestaureerde basiliek.