4 juli 2019

Van de pastoor: Een nieuwe toekomst

De tijd nadert dat wij in september het 100-jarig bestaan van de Sint-Agnesparochie zullen vieren. Hoe anders waren de tijden toen: overal werden parochies opgericht en in geheel Nederland bloeide het katholieke leven. Iets minder enthousiast gezegd: de mensen gingen gewoon naar de kerk en probeerden, naar hun beste vermogen, ondersteund door de prediking van de Kerk, een christelijk leven te leiden. Nu – honderd jaar later – doen wij hetzelfde, niet met duizenden parochianen maar met honderden. Gelukkig groeit onze parochie opnieuw.

Het is een grote en soms ook zware erfenis om deze parochie te mogen voeren naar een nieuwe toekomst. Dat is een opdracht aan ons allen, waarin wij alleen zullen slagen als wij gericht blijven op God en als een ieder naar vermogen blijft bijdragen. Het goede dat wij zelf hebben ontvangen van onze voorouders, dat zij hebben opgebouwd en waaruit zij hebben geleefd, moeten wij weer doorgeven aan de volgende generaties, in een betere toestand dan wij het zelf hebben aangetroffen. Wanneer iedereen zijn plicht vervult, dan zal God, onze Heer, na zovele moeilijke jaren, ons niet beschaamd laten staan.

Pater M. Kromann Knudsen, pastoor