2 september 2016

Van de pastoor: Zegeningen en beproevingen

Beminde gelovigen,

Op 17 september a.s. zal het 10 jaar geleden zijn dat de priesterbroederschap Sint Petrus voor het eerst sinds tientallen jaren weer de traditionele Latijnse heilige Mis opdroeg in de Amsterdamse Sint-Agneskerk. We kijken terug op 10 jaren met rijke zegeningen en grote beproevingen. Gelukkig zijn deze beproevingen niet langer bedreigend voor de toekomst van het kerkgebouw, maar eerder uitdagingen hoe het geheel te beheren.

Wat de zegeningen betreft is er in onze geloofsgemeenschap een duidelijke en zichtbare vooruitgang in een echt katholiek leven vanuit de sacramenten, een oprecht streven naar heiliging en een goede biechtpraktijk. Ook zijn er roepingen tot het priesterschap en het religieuze leven. Het opschrift boven de ingang van de kerk ‘Hic domus Dei est, et porta coeli’ (Dit is het huis van God en de poort van de hemel), dat mij reeds opviel bij mijn eerste bezoek aan de kerk in mei 2006, wordt steeds meer bewaarheid in de christengelovigen die hier als ledematen van Christus’ Lichaam geheiligd worden. Bidden wij ervoor dat wij waardig blijven om Gods zegeningen te mogen ontvangen.

Aan het eind van de maand gaat opnieuw de catechese voor volwassenen van start op dinsdag en zaterdag; de lessen worden aangekondigd in de kalender op de voorzijde van dit bulletin. Deze catechese is voor u, als gelovigen, een uitstekende mogelijkheid om het katho¬lieke geloof beter te begrijpen en er dieper van doordrongen te geraken.

Met mijn priesterlijke zegen,

Pater M. Kromann Knudsen FSSP, pastoor