18 september 2017

Heilig Vormsel in de buitengewone vorm

Groepsfoto met de vormelingen

Zondag 17 september mocht ik aan acht kandidaten het heilig vormsel toedienen in de buitengewone vorm van de Romeinse Ritus in de Sint-Agnes­kerk in Amsterdam, voor de parochie die is toevertrouwd aan de Sint-Petrusbroeder­schap. We vierden tegelijk tien jaar Summorum Pontificum en vijf jaar personele parochie. Algemeen overste pater John Berg FSSP celebreerde de heilige Mis.

Gepaste eer
Pater Martin Kromann Knudsen FSSP is sinds 2008 in Amsterdam en vruchtbaar werkzaam in de Sint-Agnes­kerk. Tien jaar geleden vaardigde paus Benedictus XVI het motu proprio Summorum Pontificum uit, gedateerd 7 juli 2007, waarmee hij de gewone uitdrukking van de Romeinse ritus - vervat in het missaal van de Z. paus Paulus VI - en de buitengewone uitdrukking van die ritus - volgens het missaal van de H. paus Johannes XXIII - naast elkaar plaatste en voorschreef dat de buitengewone vorm in "gepaste eer" moest worden gehouden.

Sint-Petrusbroeder­schap in Amsterdam
Op dat moment was de Sint-Petrusbroeder­schap een jaar in Amsterdam aanwezig. In 2012 werd de parochie van de heilige Jozef opgericht voor gelovigen die deze buitengewone vorm zijn toegedaan en aan de Petrusbroeder­schap toevertrouwd. Sindsdien heeft dit apostolaat de nodige vruchten voortgebracht: regelmatig zijn er gelovigen toegetreden tot de katholieke kerk, er zijn roepingen uit voortgekomen (deze zondag werd er nog even aandacht aan besteed dat een jongen deze maand naar het seminarie van de Petrusbroeder­schap gaat in Wigratzbad, een ander naar het diocesaan seminarie van ons bisdom) en mijn eigen ervaring is dat de gemeen­schap die daar kerkt zich behoorlijk verjongd heeft en ook gegroeid is. Dat is natuurlijk bijzonder vreugdevol, zeker in deze qua geloof vaak barre tijden.

Cyprianus en het vormsel
Voorafgaand aan de heilige Mis heb ik het Vormsel toegediend aan zes kinderen en twee volwassenen. In de preek heb ik de heilige bisschop Cyprianus (+ 256), die de dag ervoor zijn feestdag had gehad, als voorbeeld genomen: bij een eerste christenvervolging vluchtte deze heilige weg naar het platteland, vanwaar hij zijn gemeen­schap bleef leiden met vele brieven; bij een tweede vervolging bleef hij, beleed zijn geloof en betaalde zelfs zijn eigen beul. Was hij de erste keer laf geweest? Sommigen vonden dat. Maar Cyprianus heeft een afweging gemaakt voor het heil van zijn gemeen­schap. Ook voor ons geldt dat: we moeten niet onze emoties (kwaadheid, bedroefdheid, ontmoediging enz.) volgen maar handelen met onderscheiding in de kracht van de Heilige Geest. Dat betekent dat we afstand moeten nemen van onze gevoelens om een goede keuze te kunnen maken, zoals Cyprianus dat deed. Daartoe ontvangen we de Heilige Geest in het vormsel. Dit woord komt van het oud-Nederlandse "vromen", dat "sterken" betekent. We worden gesterkt om vroom en krachtig te zijn, tegen de stroom in te durven gaan als God dat vraagt en goed te kunnen onderscheiden. Daarom moeten we dikwijls bidden: "Kom, Heilige Geest".

Drieherenmis
Na de vormselplechtigheid droeg de generaal-overste pater Berg de heilige Mis op. Het was niet alleen een 'drieherenmis', met diaken en subdiaken, maar ook met pontificale assistentie, die ik bij deze plechtigheid verleende.

Na afloop was er nog ruim gelegenheid de parochianen te ontmoeten en werd aan vele vrijwilligers en aan mij een heerlijke lunch aangeboden.

Groepsfoto met de assistenten bij de Mis

Bron: Arsacal.nl, de website van mgr dr Jan W.M. Hendriks, hulpbisschop van Haarlem-Amsterdam