31 december 2022

Requiescat in pace paus Benedictus XVI

Vanmorgen om 9.34 uur is in het klooster Mater Ecclesiae te Rome overleden

Zijne Heiligheid paus Benedictus XVI (Joseph Ratzinger)

Vanaf maandag 2 januari 2023 zal zijn lichaam worden opgebaard in de Sint-Pietersbasiliek. De heilige Requiemmis zal worden opgedragen door paus Franciscus op donderdag 5 januari om 9.30 uur op het Sint-Pietersplein. In onze kerk wordt ook op donderdag 5 januari om 11.00 uur een plechtige gezongen heilige Requiemmis opgedragen.

Paus Benedictus hield van de Traditie, dat toonde hij onder meer in de keuze van zijn pausnaam en in het gebruik van liturgische kleding, waarmee hij benadrukte dat hij de opvolger was van pausen van vóór en na het Concilie, en dat de Kerk voor en na het Concilie dezelfde Kerk was.

Traditie is het levende Woord van de levende Heer onder Zijn volk. Het meest duidelijk heeft hij dit uitgedrukt in zijn motu proprio Summorum Pontificum (2007), waarin hij aan de Kerk het grote geschenk gaf om de traditionele liturgie vrijwel zonder restricties te mogen vieren. "In de geschiedenis van de liturgie is er groei en vooruitgang, maar geen breuk. Wat voor de vorige generaties heilig was, blijft ook voor ons heilig en groots; het kan niet plotseling geheel verboden worden of zelfs schadelijk zijn."

Bidden wij voor zijn zielenrust.

Heilige Vader, bid voor ons, wees onze beschermer en voorspreker.