13 maart 2010

Bisschop schrijft pastorale brief aan gelovigen over kindermisbruik

De bisschop van Haarlem-Amsterdam, mgr dr J.M. Punt, heeft een herderlijke brief geschreven aan de gelovigen in zijn bisdom over het seksuele misbruik van kinderen in instellingen van de katholieke Kerk.

Mgr Punt wijst erop dat verreweg het grootste deel van de meldingen die nu gedaan worden, betrekking hebben op de periode van vóór 1970.

De verontwaardiging in de samenleving gaat nu uit naar de katholieke Kerk en naar deze 'zwarte bladzijde' uit haar geschiedenis, maar daarbij mag men de ogen niet sluiten voor wat er vandaag gebeurt in de hele samenleving. “Kindermisbruik is in onze tijd een maatschappelijk drama geworden met een enorme omvang. Elk jaar zijn er in Nederland duizenden klachten. Men vermoedt dat het slechts het topje van de ijsberg is. Ook al deze slachtoffers hebben er recht op dat hun leed wordt gezien en hun stem gehoord. Vele gezinnen zijn ontwricht. De samenleving is extreem geseksualiseerd.”

De volledige brief van de Bisschop kunt u hier terugvinden.