1 juni 2010

Verslag Pinksterbedevaart Parijs-Chartres

Tijdens het Pinksterweekeinde, op zaterdag 22, zondag 23 en maandag 24 mei jl., werd de 28e bedevaart van Parijs naar Chartres gehouden. Dit jaar was het hoofdthema: De Kerk is onze Moeder.

De afzonderlijke dagen hadden een subthema. De zaterdag was gesteld onder de bescherming van de heilige Petrus en gewijd aan het onderwijzen door de Kerk. De tweede dag had als thema heiligen en werd gesteld onder de bescherming van de heilige Johannes Maria Vianney, de Pastoor van Ars. De maandag had als thema leiden en stond onder de bescherming van de heilige paus Pius X.

Vele tientallen priesters van verschillende traditionele orden en congregaties namen aan de bedevaart deel. Hoofdorganisator was de priesterbroederschap Sint Petrus (FSSP).

Het totaal aantal deelnemers lag boven de 10.000 mensen. Op de foto's zijn enkele bijzondere momenten van deze driedaagse bedevaart vastgelegd.

Kort voor vertrek verzamelen de priesters zich bij de Notre Dame in Parijs.

Kardinaal Andre Vingt-Trois, aartsbisschop van Parijs, bracht op het Hoogfeest van Pinksteren een bezoek aan de bedevaartgangers. Hij celebreerde een plechtig Lof in de open lucht.

De deelnemende priesters celebreerden vroeg in de ochtend hun H.H. Missen in de speciale kapeltent.

Onderweg werd zo nu en dan gestopt voor een rustpauze.